Parijse muziek en een piano als slagwerk

Pina Bausch - Muziekbeschouwing Eric Bos bij OOK
Stravinsky: ‘Le Sacre du Printemps’ in de choreografie van Pina Bausch (Théâtre du Champs-Elysées)

 

Parijse muziek en een piano als slagwerk 
Houd je van klassieke muziek? Dan vind je het vast leuk om wat meer te weten te komen over het verhaal achter bepaalde muziekstukken en de tijd waarin het werd gecomponeerd.

Dit voorjaar geeft Eric Bos een cyclus met vijf muziekbeschouwingen als afsluiting van zijn seizoen kunstlezingen 2018-2019. In vijf keer anderhalf uur neemt hij ons mee naar het verre en recente verleden, met afbeeldingen en muziekfragmenten. Te beginnen met Mozart op 6 maart.
In 1778  verbleef de 22-jarige Mozart met zijn moeder in Parijs in een poging een vaste aanstelling te krijgen. In Parijs stierf zij echter plotseling. Wat had dat voor gevolgen en hoe Frans is zijn Parijse Symfonie eigenlijk?

Op 13 maart nemen we u mee naar het Italië van 1837. Daar treffen we Franz Liszt aan die met zijn echtgenote aan het Comomeer, in Venetië en Rome verbleef en zich door het landschap en de cultuur liet inspireren tot een bundel prachtige pianostukken: ‘Années de pèlerinages’.

En dan, tussen 1912 en 1918 breken enkele componisten met een verleden vol klassieke harmonie en doen het publiek versteld staan. Zoals Igor Stravinsky. Lijfelijk, Rauw, primitief, zonder samenhang, een klap in het gezicht van de klassieke muziekliefhebbers. Maar niet alles klonk zo revolutionair als Le Sacre du Printemps. Zo zijn Pulcinella, Les Noces en l’Histoire du soldat sterk beïnvloed door de Franse muziek. Maak het mee op 20 maart.

In 1912 componeerde Arnold Schönberg een liederencyclus, Pierrot Lunaire, op de macabere gedichten van de Belgische, symbolistische dichter Albert Giraud, in opdracht van de actrice Albertine Zehmen. De gedichten werden vertolkt door een expressieve spreekstem, het zogenaamde Sprechgesäng. Modern en heerlijk theatraal. Kom langs en luister mee op woensdag 3 april.

Op 10 april trekken we ter afsluiting met de Hongaarse componist Béla Bártok door Hongarije om volksmuziek vast te leggen en deze te verwerken in zijn eigen muziek. Strijkkwartetten, een vioolconcert, ritmische pianostukjes als oefenmateriaal. Hij schreef ook een opera en gebruikte de piano als slagwerkinstrument.

Alle muziekbeschouwingen beginnen om 19.30 uur aan het Skagerrak 22/1 in Groningen. Van harte welkom!

You may also like