Katinka Lampe

Exclusieve Masterclass van Katinka Lampe bij OOK

Exclusieve Masterclass Katinka Lampe
Kunstenaar Katinka Lampe geeft in maart 2020 een driedaagse Masterclass exclusief bij Onderneming Op Kunstgebied.

Katinka Lampe: gevonden beelden
Katinka Lampe (1963) deed haar opleiding aan de kunstacademie in Den Bosch en woont en werkt in Rotterdam. Ze schildert portretten die ze liever niet portretten noemt. Ook al zijn het geschilderde gezichten, het gaat haar niet om de afgebeelde persoon, maar om wat je met een gezicht of een figuur kan doen, waartoe het je inspireert. Het zijn voor haar de ideeën, niet de psychologie. Die metamorfose typeert haar werk. Het gaat bij haar over hedendaagse identiteit, zoals ze het noemt.

Katinka Lampe

Het interessante van haar werkwijze is vooral dat ze van een klassiek onderwerp en met behulp van een klassieke techniek iets heel bijzonders maakt. Dat verklaart ook dat je nooit naar een gewoon portret staat te kijken, maar naar een afbeelding van een mens, of van mensen, waarbij kleur en manier van schilderen je aandacht vragen en niet de persoonlijkheid van de afgebeelde. Haar schilderijen geeft ze geen naam of titel om ervoor te zorgen dat de beschouwer alle ruimte behoudt om vrij te interpreteren. Ze zoekt daarbij naar de juiste verhouding tussen inhoud en vorm, realisme en abstractie, wat bij elk schilderij weer anders ligt. Ook combineert ze verschillende manieren van schilderen in één werk, harde contrasten naast zachte overgangen, stevige kleuren tegenover pasteltinten. Je krijgt vaak een vreemd gevoel als je er naar kijkt, want je kijkt zowel naar  transparante kleuren als naar een stevige verfhuid. Kwetsbaarheid en kracht zijn in haar schilderijen beide aanwezig.

Katinka Lampe laat zich inspireren door historische portretten, maar gebruikt ook krantenfoto’s en tijdschriftfoto’s als inspiratiebron, een Irakese vrouw in oorlogsgebied roept associaties op met de wenende Maria. Michael Jackson’s kinderen verschijnen op tal van foto’s verscholen achter doekjes, maskers en zonnebrillen. De foto van een Chinees met mondkapje vertelt ons over de ernstige luchtvervuiling in zijn stad, of is het een fashion statement uit een modeshow?
Ze onderzoekt deze haast terloopse beelden op hun iconografische betekenis en legt nieuwe verbanden. Op zoek naar het gewenste beeld, fotografeert ze haar modellen – meestal jonge kinderen – in specifieke poses met pruik, bivakmuts, gouden bitje of glitterende parelketting. Deze foto’s en de gevonden beelden zijn het uitgangspunt voor de schilderijen.Katinka Lampe